TRAILGUIDE

Flere ansatte, ny investor

author profileTonje Sameien, 7. January 2021

Trailguide vokser

Teknologiselskapet Trailguide har hentet inn ny kapital og utvider ansattstaben. Det betyr flere ressurser til å videreutvikle tjenesten samt få teknologien ut i markedet. Nå ønsker de å se hvor langt de kan nå.

Løsninger på problemer

Ideen om Trailguide ble født på tur da syklist, gründer og programmerer Bjørn Jarle Kvande syns det var unødvendig utfordrende å finne gode stier å sykle på. Løsningen ble en app hvor syklister kunne finne og dele stier med hverandre.

I 2013 startet prosjektet med å bygge opp brukerbasen ved å reise rundt i Norge og store deler av verden. I 2017 startet utviklingen av teknologien for alvor, samtidig som Trailguide ansatte tyskeren Peter Seidl. Peter fikk ansvar for brukervekst, markedsføring og salg og er også hjernen bak det nye Trailguide-kartet som ble lansert tidlig 2020.

Solid plattform for deling av utendørsaktiviteter

Med grundig informasjon om brukernes behov og ønsker har Trailguide utviklet seg til å bli en solid plattform av og for syklister. Det som startet som en idè for å finne og dele sykkelstier, blir nå videreutviklet til å inkludere andre aktiviteter, og vi oppdager stadig nye muligheter. Gjennom Trailguide kan brukerne dele og finne fin sykling på både sti, grus og asfalt, finne pumptracks, gåturer, toppturer, klatring etc. Per nå har vi et rikt utvalg av sykkelrelatert innhold, og vi jobber hver dag med å videreutvikle teknologien slik at den blir best mulig.

Så langt er det mulig å finne og dele stiturer, blandevei, landevei, pumptrack, dirtparker og gåturer. Etter hvert som vi får andre aktiviteter oppe å gå, kan brukerene dele andre utendørsaktiviteter også, forteller Bjørn Jarle Kvande.

Mer kapital og flere ansatte i 2021

Med ny kapital fra Gol kommune, ekstern investor og Innovasjon Norge får vi rom for å utvide staben vår med en ny dedikert daglig leder og en utvikler til. Vi ønsker også å ansette enda flere programmerere i løpet av 2021 for å styrke utviklingen av teknologien enda mer og få teknologien ut i markedet. Mer kapital bidrar til at vi får enda flere ressurser til utvikling av Trailguide, samt få teknologien ut i markedet.

Den nyansatte daglige lederen av 1. desember 2020 - Tonje Sameien, har tidligere jobbet som prosjektleder i Fri Flyt AS med ansvar for sykkelrelaterte arrangement, blant annet terrengsykkelfestivalen Utflukt i Trysil.

Bedre informasjon og tilgjengeliggjøring av utendørsaktiviteter

Trailguide kan løse mange utfordringer som destinasjoner har. Et digitalt kart kan sørge for at informasjonen om destinasjonen og dens aktivitetstilbud er enklere å oppdatere, samt mer tilgjengelig for brukeren. Den besøkende trenger ikke laste ned, installere eller registrere seg i en app. Gjennom en QR-kode gis umiddelbar tilgang til funksjonaliteten. QR-kodene kan formidles eksempelvis på fysiske oppslagskart, gjennom klistremerker på resepsjonsdisken eller utlånssykler. Rask og enkel brukervennlighet er nøkkelen.

Gjennom Trailguide vil destinasjonen også kunne tilby besøkende et brukervennlig kart, enkel navigasjon samt en kanal for tilbakemeldinger om føreforhold, status på stier o.l. Når denne informasjonen er tilgjengelig digitalt, fører det også til at det er enklere, raskere og billigere å endre informasjonen. Gjennom Trailguide kan altså hver enkelt destinasjon lage sine egne digitale kart med innhold som de selv ønsker å formidle.

Teknologien er solid og med et selskap i vekst, er det ganske spennende å se inn i fremtiden. For å utvikle Trailguide er vi avhengig av et godt samarbeid med destinasjoner, som kan være med på å forme teknologien videre gjennom erfaringer ved å ta i bruk teknologien for sin destinasjon. Jeg overbevist om at Trailguide vil være et veldig bra verktøy for å synliggjøre destinasjoner og deres tilbud, sier Tonje Sameien – daglig leder i Trailguide.

Ikke bare for stisykling

Trailguide startet som et digitalt verktøy hvor syklister kunne dele og finne stier. Løsningen er derimot videreutviklet til å inkludere andre aktiviteter og vi oppdager stadig nye muligheter med teknologien. Per nå har vi et rikt utvalg av sykkelstier, men også forslag for de som ønsker å finne turforslag til fots.